
Fairness in the First Year? BBC and ITV Coverage of the Scottish Referendum Campaign from 

September 2012 to September 2013 

 

 

John Robertson, University of the West of Scotland 

 

 

 

  



The Scottish electorate will vote in an independence referendum on Thursday 18th September 

2014. They will be asked ‘Should Scotland be an independent country? Yes or No.’ The 

Referendum Bill was introduced to the Scottish Parliament on 21st March 2013.  

 

The ‘Phase 1’ survey of TV coverage of the referendum campaigns reported here covers the 

period from 17th September 2012 to 18th September 2013 including every evening (6-7pm) 

broadcast by BBC 1, Reporting Scotland, ITV and STV, in that period. A total, therefore, of 

approximately 730 hours, minus advertising breaks in ITV and STV broadcasts, was watched, 

transcribed and coded. The evening TV broadcasts were chosen as the news media 

communications with the largest audiences in Scotland and in the UK. The distribution and 

quantity of messages of different types is presented in a tabular format with selected text 

examples to illustrate types of message. 

 

The researchers, at the University of the West of Scotland, sought to disengage themselves as 

much as possible from the surrounding debate, in extended newspaper articles or TV debates, 

with a view to as objective an assessment as is possible given the inevitably ideological, contested 

and subjective nature of the topic. Consequently, we do not indulge, here, in an extended 

discussion of the history and politics of Scottish independence, the early analysis by journalists, 

nor do we debate the advantages or disadvantages proposed by the Yes and No campaigns. 

 

Our purpose, rather, is to answer these questions which emerged as prevalent issues from first 

and second readings of the transcripts: 

 

1. How prevalent were referendum topics in the first year of the campaigns? 

2. What was the relative balance of statements given to the views of Yes and No, 

representatives, arguments and evidence? 



3. What was the relative balance of independent, scientific or academic evidence presented 

in support on the Yes and No campaigns? 

4. To what extent did No arguments precede the Yes and vice versa? 

5. What was the ratio of arguments finishing broadcasts unchallenged in favour of the Yes 

and No campaigns? 

6. To what extent were arguments equated with the apparently personal wishes of political 

personalities rather than as collective positions? 

7. What was the relative balance of offensive statements made to Yes and No campaigners 

and broadcast? 

8. What forms of evidence dominated the discourse – economic, political, social? 

9. Overall and to what extent, did reporting favour the Yes or No campaign. 

 

 

The team is recording comparable coverage in the second year of the campaigns, up to 18/09/14 

and will retain there the research methods and principles used in the first phase. Other 

researchers may be interested in the extent to which publication of the first phase results 

influences broadcasters in the second year but we will not pursue this. 

 

Methods: 

 

A content analysis of the relative presence of types of political message contained within 

broadcasts in the first year of the Scottish Independence Referendum campaigns applied the 

following coding categories which emerged from pilot coding exercises: 

 

 



About/ Descriptive 

Statements about independence which could not be otherwise coded  as pro- or anti- 

Pro-independence 

Statements which could clearly be associated with the pro-independence or Yes position 

Anti-independence 

Statements which could clearly be associated with the anti-independence or No position 

Pro-Ind/Sci/Acad Evidence 

Statements which made use of academic, scientific or ‘independent’ evidence to support the pro-independence 

or Yes campaign 

Anti-Ind/Sci/Acad Evidence 

Statements which made use of academic, scientific or ‘independent’ evidence to support the anti-independence 

or No campaign 

Anti-Pro Order 

An opening sequence of statements in which an anti-independence or No statement preceded a pro-

independence or Yes response 

Pro-Anti Order 

An opening sequence of statements in which a pro-independence or Yes statement preceded an anti-

independence or No response 

Personalisation of ideas as AS’s wishes 

Labelling pro-independence statements as representing the wishes or desires of Alex Salmond rather than as 

those of the ‘Scottish Government’ or the ‘SNP’ or the ‘Yes campaign’ or any other collective 

Personalisation of ideas as BT individuals’ wishes 

Labelling anti-independence statements as representing the wishes or desires of Johann Lamont or Alistair Darling 

or any other individual rather than as those of the ‘British Government’ or ‘critics’ or the No campaign or any 

other collective 

Abusive of Pro 

Broadcasting the use of insulting language aimed at pro-independence campaigners 

Abusive of Anti 



Broadcasting the use of insulting language aimed at anti-independence campaigners 

Economic evidence 

Presenting evidence relating to the economic consequences (trade, taxes, cost of living, employment) of 

independence for either side 

Social evidence 

Presenting evidence relating to the social consequences ( health, education, welfare, arts) of independence for 

either side 

Political Evidence 

Presenting evidence relating to the political consequences ( NATO, EU, defence, constituion) of independence for 

either side 

Finishing with Pro evidence unchallenged 

Finishing a broadcast item with a clearly pro-independence  or Yes piece of evidence left unchallenged 

Finishing with Anti evidence unchallenged 

Finishing a broadcast item with a clearly anti-independence or No piece of evidence left unchallenged 

 

The term ‘statement’ referring to the unit of measurement in this research means a sentence or 

cluster of sentences from one source demarcated by clear space between it and a prior 

sentence/cluster from a different source and by a clear space between it and a subsequent 

sentence/cluster. No attempt was made in this approach to discriminate between statements of 

different word lengths or between one and two or more sentence clusters. The nature of these 

broadcasts was such that statements were rarely more than one sentence in length with the 

presenter, interviewer and multiple political figures generally constrained to enable inclusion of 

all parties. 

 

  



Results: 

 

Code RepSc STV BBC1 ITV RepSc+BBC1 STV+ITV

Reports 141 141 51 11 192 152

About/ Descriptive 85 79 24 3 109 82

Pro-independence/ SNP 171 172 40 7 211 179

Anti-independence/ SNP 262 255 55 10 317 265

Pro-Ind/Sci/Acad Evidence 4 7 0 0 4 7

Anti-Ind/Sci/Acad Evidence 22 20 1 0 23 20

Anti-Pro Order 66 61 13 1 79 62

Pro-Anti Order 24 53 19 3 43 56

Personalisation of ideas as AS 28 32 7 2 35 34

Personalisation of ideas as BT individuals 0 0 0 0 0 0

Abusive of Pro-independence figures 18 18 1 0 19 18

Abusive of Anti-independence figures 3 3 0 0 3 3

Economic evidence 38 23 9 3 47 26

Social evidence 18 10 7 0 25 10

Political evidence 14 9 15 2 29 11

Finishing with Pro evidence unchallenged 8 17 2 0 10 17

Finishing with Anti evidence unchallenged 28 34 12 0 40 34

Coded items 789 793 205 31 994 824  

 

Figure1: Total and average figures for each coded category 

 

 

The above table presents data which can be used to reveal the distribution, over 12 months, of 

different types of message within broadcasts, allows comparison of the relative presence of each 

category and enables comparison between channels for the same categories. 

 

News reports relating to the referendum were fairly regular occurrences on the two Scottish 

channels over the twelve months. In sharp contrast the UK-wide broadcasts rarely reported on 

this topic. The BBC1 figures are inflated by the Reporting Scotland headline alerts which followed 

the ‘national’ headlines and which were only seen in Scotland. This apparent disinterest in a 



major constitutional challenge to the very existence of the UK, by its two dominant news 

programmes, is the first observation to be taken from the above data. 

 

The simple numerical preponderance of anti-independence statements over pro-independence 

statements by a ratio of c3:2 on Reporting Scotland and on STV, is also clear. One obvious 

explanation lies in the editorial decision to allow all three anti-independence parties to respond to 

each SNP statement creating an unavoidable predominance of statements from the former even 

when these were kept short. Anti-independence statements were heavily concentrated on 

economic affairs such as alleged increased unemployment or closures after independence, such 

as: 

o On 20/5/13 in STV at 6, the presenter announced ‘Scots’ savers and 

financial institutions might be at risk if country votes for independence 

o On 29/10/12 in Reporting Scotland, an extensive piece on Trident and on 

Scotland’s defence forces after independence offers some space for SNP 

response but is driven by a weight of one-sided and unchallenged evidence 

and commentary – unnamed economic advisers are allowed to suggest 6500 

jobs lost if Trident goes and an overall cost of £20bn while the report 

finishes ominously with ‘Whitehall could play hardball’. 

o On 11/12/12, in Reporting Scotland, the programme opens with ‘Row over 

independence could lead to higher electricity bills’ then runs through a 

series of negative sound bites interspersed with SNP protest – ‘questions 

mount over independence’, ‘UK government claims cost could rise’, ‘Could 

Scots customers have to pay more?’, ‘Labour spokesman – danger’ before 

allowing the evidence of Scottish over-production, renewables and a captive 

market in England to cast serious doubt on the motivation for the initial 

headline ‘scare’. 



 

Health-related matters were the other dominant theme. For example, on 27/9/12 the case of a 

Scottish patient seeking free cancer drug treatment only available in England was highlighted and 

linked to the relative lack of GP control in Scotland.  This began a mini-series of reports on 

alleged failings in the Scottish NHS by Reporting Scotland reporters and by Labour spokespersons. 

No balancing cases were reported of a flow in the other direction although such did appear in 

the popular press (‘Now English asthma patients are denied life-changing drug offered to Scots’, 

Daily Mail, 9/11/12). The use of single cases to suggest wider concerns is of course problematic. 

 

Less typical but of interest in this evaluation of editorial decision making was: 

 

o On 24/6/13 in STV at 6, the presenter, referring to a report from the 

‘Scottish Institute’ offers unchallenged the notion that the Scottish armed 

forces ‘might have trouble recruiting due to lack of adventure’! The 

possibility of the reverse trend is not considered. 

 

 

The use of evidence from sources other than the parties themselves and which might be 

presented as ‘independent’, ‘academic’ or ‘scientific’ is a measure of quality in political debate. 

Notably, there was very little use of such evidence in the reporting overall and, where there was, 

there was clear tendency to use anti-independence over pro-independence evidence. Though a 

rare phenomenon overall, reporting tended to link pro-independence evidence from Scottish 

Government sponsored committees to their sponsorship while UK advisory groups such as the 

Office for Budget Responsibility, The Institute for Fiscal Studies and several Parliamentary, Treasury, or 

House of Lords committees were typically treated as independent despite linkages to UK 

government and other government departments or units with a vested interest in the union. 



Indeed the IFS was referred to as a ‘well-respected think tank’ (Reporting Scotland, 19/11/12) 

whereas a Glasgow University academic was ‘outed’ as having been ‘bought’ by the SNP to 

support the independence case (Reporting Scotland, 21/8/13). 

 

The sequence of statements whereby anti-independence arguments preceded pro-independence 

responses as opposed to the reverse order is of interest. There was a clear majority (66:24) of the 

former, on Reporting Scotland where ‘bad news’ about independence came first and obliged a 

defensive response from a pro-independence spokesperson but a much narrower majority 

(61:53) on STV News. The Reporting Scotland imbalance tends to normalise the No/anti-

independence position and put the onus of the Yes/pro-independence position to justify itself. 

 

Personalisation of political issues is long-established strategy to weaken arguments, shifting focus 

from collective reasoning or shared values to supposed personal desires and personality traits. 

Historically, this tendency or strategy has been used to demonise and to undermine numerous 

political figures in the UK including Michael Foot and Neil Kinnock. In the above data, the 

repeated association of the Yes/pro-independence campaign with the personal desires of Alex 

Salmond was regular and frequent. No such equation between No/anti-independence figures’ 

personal drives and the No campaign was made. Likewise the broadcasting of personally 

insulting comments by anti-independence representatives (especially Johann Lamont) aimed at 

Alex Salmond, almost entirely, was predominant though a few counter-jibes by Salmond against 

Lamont and the Labour Party did also occur. Notably the use of insults aimed at Salmond 

declined and had become less common in the second six months of the survey. The tendency by 

opposition politicians to attempt to undermine the Yes campaign by labelling its ambitions as 

Alex Salmond’s desires is, in part, beyond the editorial role, however, it was common for 

reporters and presenters to adopt the same style: 

 



o On 23/10/12,  in Reporting Scotland, ‘Alex Salmond under pressure!’ 

o On 23/10/12, in Reporting Scotland, Willie Rennie (Lib Dem) ‘challenged Alex 

Salmond’s policy’. 

o On 12/9/12, in STV at 6, ‘Alex Salmond would say that the Westminster…’ 

o On 3/9/13, in STV at 6, ‘Alex’s agenda! 

o On 25/10/12, in Reporting Scotland, Salmond is described by Johann Lamont 

(Labour) as ‘straight as a corkscrew’ and then compared by Willie Rennie (Lib 

Dem) to bent salesman ‘Delboy’. 

 

The distillation of the debate over independence into a largely economic debate was also clear. 

Particularly notable is the role, here, of political editors in framing the debate in this way, telling 

the viewer that the debate over living standards, employment and taxation was the only debate 

anyone cared about. No evidence for this view was given. 

 

The closing statements in reports might be felt to leave a lingering impression and thus carry 

more weight than some others. In many cases, reporters would round-off with a compromise 

assessment so as to leave the two campaigns in a kind of balance. Quite often, however, a 

statement strongly supportive of one side would be left hanging as the final thought. This was 

more likely, especially on Reporting Scotland, to be an anti-independence statement such as: 

 

o On 27/9/12, in Reporting Scotland, a piece on the changes to the NHS in 

England was used to suggest that the Scottish system’s reluctance to 

change ‘is bad news for Scotland’ and finishes with the unsubstantiated 

suggestion that GPs and patients might be ‘planning to move to 

England’. 



o On 5/10/12, in Reporting Scotland, the Scottish Government’s 

commitment to universal benefits was immediately followed by a 

reference to ‘spending watchdog chief Robert Black who has questioned 

whether such benefits are affordable’ and reinforced by reference to 

Black’s cv –‘few people are better placed to understand the challenges’. 

o On 26/4/13, in Reporting Scotland, a generally negative assessment of the 

future of insurance companies after independence finished with the 

Labour spokesperson’s assertion of ‘billions in costs’ and ‘potential 

closures’. 

o On 9/1/13, in STV News, after an extended and mostly negative report 

on the SNP’s ‘antinuclear stance’ the presenter finishes by suggesting 

that the latter ‘will lead to economic disaster’. 

 

Comparing Reporting Scotland with STV News, the former seems less balanced and fair to 

the Yes campaign if only in the tendency to give pro-independence statements a greater 

frequency of opening and closing debates. Overall, however, both feature a 

preponderance of anti-independence statements, a majority of anti-independence 

evidence and a heavy personalisation of the debate around the character of Alex 

Salmond with the latter often portrayed as selfish and undemocratic. However, If we 

characterise viewers as likely to watch both BBC 1 and Reporting Scotland or both STV 

and ITV News, in succession, the two experiences diverge further than is apparent in 

comparing one programme with another. The BBC1, Reporting Scotland alerts are 

commonly short and punchy with an attack, typically a Westminster scare story, on the 

Yes campaign, mostly left unanswered and unchallenged. 

 



So, on the objective evidence presented here, the mainstream TV coverage of the first 

year of the independence referendum campaigns has not been fair or balanced. Taken 

together, we have evidence of coverage which seems likely to have damaged the Yes 

campaign. 

 

 

 


